GeoBaan

Academie van de Stad

Vacature: project Economie in Evenwicht

Ben jij een masterstudent Urban and Economic Geography en wil jij meebouwen aan een duurzame en circulaire toekomst? Wil je praktijkervaring opdoen in een project dat er écht toe doet? Dan hebben wij een uitdagende onderzoeksopdracht voor jou!

Achtergrond

Econoom Kate Raworth introduceerde in 2017 het begrip ‘Donuteconomie’. Een nieuwe economische benadering, waarbij de focus ligt om binnen de planetaire grenzen te blijven, en het streven naar evenwicht en een duurzame (circulaire) economie. Inmiddels is het model geadopteerd door meerdere gemeenten, waaronder de gemeente Amersfoort. De gemeente werkt op dit moment aan een toekomstperspectief Duurzame economie, waarin dit verder wordt uitgewerkt, en heeft behoefte aan aanvullend onderzoek naar deze en vergelijkbare vernieuwende economische principes.

Academie van de Stad is op zoek naar studenten die de uitdaging aandurven om antwoord te geven op de vraag: welke stappen kan de gemeente Amersfoort zetten om de transitie naar een nieuwe economie in gang te zetten? Academie van de Stad begeleidt studenten in hun persoonlijke ontwikkeling, daagt hen uit, prikkelt opdrachtgever, docent én student om kansen in het project te benutten, faciliteert voortgangsmomenten en bijeenkomsten, en ondersteunt alle betrokkenen waar nodig.

Dit ga je doen

Het doel van het project is enerzijds een aanvullend en verdiepend onderzoek ten behoeve van het verder uitwerken van het toekomstperspectief Duurzame economie. En anderzijds het bieden van praktische ondersteuning en invulling geven aan een project om het netwerk van circulaire pioniers en makers te versterken.

Vragen waar je mee aan de slag kunt, zijn:

• Wat kan de gemeente doen om een ecosysteem en vestigingsklimaat te creëren waarin circulaire ondernemers kunnen opbloeien?
  • Waar lopen ondernemers en andere belanghebbenden tegenaan en wat kan de gemeente vanuit zijn rol doen om dit te verbeteren?
  • Wat voor beleid en instrumenten zijn hiervoor nodig?

Na een literatuurstudie, ga je met deze vragen in je achterhoofd in gesprek met verschillende partijen (denk aan ondernemers en andere belangengroepen). Op basis van je bevindingen schrijf je een concreet advies met een goed onderbouwde analyse van de Donuteconomie, het Amersfoortse krachtenveld en een aantal concrete aanbevelingen voor vervolgstappen. Aan het eind van het project zal je met je team in een eindbijeenkomst de bevindingen presenteren.

Dit ben jij

• Masterstudent Urban & Economic Geography met interesse in dit onderwerp;
  • Enthousiaste, zelfstandige werker met een proactieve houding;
  • Beschikbaarheid vanaf februari 2024 voor een periode van 5 maanden.

Dit krijg je je van ons

• Een unieke kans om relevante werkervaring op te doen tijdens je studie;
  • Het opbouwen van een netwerk in regio Utrecht;
  • Een kijkje in de keuken bij de gemeente;
  • Persoonlijke begeleiding vanuit Academie van de stad;

Enthousiast?

Stuur je CV en motivatiebrief uiterlijk 22 januari naar Emy Kenter via emy@academievandestad.nl. Voor vragen over de vacature kun je contact opnemen via 06 2117 8262.